Det finnes et spill for alle, påstår FunkSoft på sine sider. Nå kan du spille deg fra å være følelsesløs og apatisk til en mester over både ‘positive’ og ‘negative’ følelser. Dette handler spillet ‘Samma for meg!’ om.
I flere prosjekter, faktisk hele sju, har FunkSoft har hatt suksess med å bruke spillutvikling som en del av aktiviteten på FunkWeb. Vi ønsker at deltakerne skal få praktisk erfaring med det å jobbe i prosjekt, og spillutviklingen bruker velkjente metodikker og verktøy fra IT-bransjen. Prosjektene kjøres etter ‘open source’-prinsipper; både i teknologien som velges og det at alle kan ta hele eller deler av konseptet med seg videre. Vi bruker aktivt Asana som prosjektstyringsverktøy, disk som lagrer og deler filer. Vi har jobbet med flere iterasjoner (om du ikke vet hva det betyr - spør ChatGPT!) i flere faser, vi har utviklet, testet, videreutviklet og testet enda mer. Det er ikke så lett å jobbe smidig/agilt, men tanken har hele tiden vært til stede.
Denne gangen bestilte prosjekteier Anders Pettersen et spill som skulle være relevant for hverdagen på FunkWeb; positiv adferdsendring. Dette skulle bli et brettspill, det skulle være minimum to karakterer, det skulle ha en reklameeffekt og det skulle være på norsk. Og selvfølgelig ellers følge de rammene og standardene som alle prosjekter skal følge i FunkWeb.
I første konseptutviklingsfase, jobbet to og to sammen og utviklet hvert sitt konsept. Vi hadde konseptet AA-batteriet, Helsedirektoratet og ‘Samma for meg!’. Vi spilte spillene, men etter tre iterasjoner for alle spillene, ønsket vi å satse alt på det ene. Etter avstemming, vant ‘Samma for meg!’.
13. desember ble spillet presentert. Målet var en spillbar prototype, en MVP, dette var i boks. Prosjektdeltakerne har jobbet i grupper med design, spillogikk, kortene, timeglass . Den spesiallagde boksen med logoen for ‘Samma for meg!’ inneholder et til spillbrett, følelseskort og oppgavekort for den apatiske ånden som har etablert/installert seg/flyttet inn i huset. På baksiden av boksen, står historien om det følelsesløse huset og hvordan du kan bruke følelser for å gi det sjel og fri den fra apatien. Tilstede på presentasjonen var prosjekteier, Anders Pettersen. Han er bestiller, kunde, oppdragsgiver og premissgiver for prosjektet og den som godkjente eller underkjent. Heldigvis fikk prosjektgruppen godkjent leveransen.
Den spilleglade FunkSoft-gjengen feiret seg selv og MVPen med en velfortjent kake.
Hva har vi lært av dette? Det skal vi snakke om på retrospektiv den 9. januar 2025. Men jeg tror at alle har fått med seg noe fra dette prosjektet som vi kan bruke videre i andre prosjekter.
Takk for super innsats alle sammen.
Prosjektleder Ingeborg Eikrem
—
Vil du vite litt mer om historien i spillet? Her er det en smakebit:
I utkanten av en gammel eikeskog ligger en vakker, men dyster herregård, som er hjemsøkt av den beryktede “Samma for meg”-ånden. Så kalt fordi den stjeler følelsene til alle som setter sin fot i huset, slik at de blir apatiske og sier “Samma for meg!” til alt.
Som de nye eierne er det opp til spillerne å bruke sine egne følelser til å konfrontere denne apatiske ånden og redde herregården fra å forfalle. Kreativitet og improvisasjon er nødvendig for at dette skal lykkes!
Samma for meg! er et spill for 3-6 spillere. En av spillerne tar rollen som spilleder og “Samma for meg”-ånden, de andre spillerne er de nye eierne av herregården som skal drive ånden ut av huset.
De nye eierne: Deres jobb er å gå gjennom herregården, rom for rom, og løse forskjellige ofte surrealistiske, og kanskje overnaturlige, oppgaver med hjelp av “følelseskort,” og slik finne nøkkelen til det siste, låste rommet der dere kan konfrontere og fordrive ånden fra herregården.
Ånden: Åndens mål er å frastjele alle spillerne sine, slik at de blir apatiske og mister interessen av å drive den ut av herregården. Ånden vinner spillet hvis den stjeler alle følelsene slik at spillerne sier “Samma for meg!”
Du må skille deg ut. Over tretti indiespill blir utgitt på Steam hver dag, mens på Googles Play og Apples App Store er konkurransen langt tøffere med rundt 500 spill sluppet hver eneste dag! Det er uten tvil svært mange om beinet, og ikke bare må grafikk, spillbarhet og andre elementer stå ut ifra mengden, men markedsføringen må gi deg en fordel de andre ikke har.
Selv om det skulle vise seg at du har flaks og spillet går viralt, så må du nok uansett markedsføre spillet.
Det har vært skrevet artikler, drevet forskning på, og man har konstruert matematiske algoritmer for å prøve å forklare hvorfor et produkt går viralt, men det handler om å være på rett sted, i rett tid, med det rette produktet.
Vi ser på en håndfull spill, og hva som fikk dem til å ta av.
Opprinnelig ble Among Us utviklet som et partyspill, der èn av spillerne får rollen som snikmorderen som skal ta livet av resten av deltakerne, mens disse i sin tur skal samarbeide om å avsløre drapsmannen. Fra fire opp til femten spillere, kan man spille enten via internett eller med lokal WiFi, fra flere ulike spillsystemer som Nintendo Switch, Android, og PC.
Det var en relativ ukjent tittel fra det ble sluppet i 2018, fram til 2020 da spillet gikk viralt. Covid-nedstengingen hadde nok noe å gjøre med suksessen den opplevde, men den blåste også opp på video-tjenestene YouTube, og Twitch, hvor rundene ble strømmet live. I september 2020 var det på et tidspunkt halvannen million samtidige spillere.
Utgivelsen er et klassisk «løp og skyt»-spill, der mye av handlingen går ut på å beseire “bosser”. Du kan spille som Cuphead eller Mugman i enkeltspiller-delen, eller spille begge med en venn i samarbeidsmodus. Du, eller dere, reiser gjennom et karakteristisk tegneserie-land, og skaffer nye våpen, lærer supertriks og oppdager skjulte hemmeligheter.
Mye av æren for at Cuphead ble en hit, var at den sto ut i forhold til andre spill i sjangeren. Utviklerne i Studio MDHR Entertainment gikk tilbake til tegneserie-filmenes gullalder på 1930-tallet. De brukte mange av teknikkene fra epoken, som håndtegning på transparente plastikk-ark, bakgrunner i vannfarger, og originale jazzinnspillinger.
I Fall Guys kan man spille mot opptil seksti spillere via internett i dette gratis-spillet. Man skal komme seg gjennom kaotiske hinderløyper med en av de vaggete, fargerike figurene man kan velge. Bruk all din list til å dytte motspillerne dine utfor kanten, og kom i mål først.
Selv om utvikleren valgte å bruke en stor utgiver, så var det via Twitter Fall Guys fant sin første suksess, siden det var så lett å dele klipp fra spillet med vennene sine der. Fra spillet ble sluppet tok det kun én måned til det var det mest nedlastede spillet på Playstation Plus noensinne. Mens det kjapt passerte 11 millioner på Steam. Ett av suksesskriteriene for Fall Guys var det store potensialet for å dele videoer, at man ikke trengte å faktisk spille spillet for å ha det morsomt med det.
Gjennom tretti minutter skal du stå i mot et stadig større antall udødelige horder. Til å hjelpe deg får du tilgang til våpen og forsvarsmekanismer som du kan utvikle videre, og i noen tilfeller kombinere med hverandre. Når du fullfører brettene med ulike helter, åpner du opp flere karakterer, brett, og våpen.
Spillet ble ikke lagt særlig merke til da det ble sluppet i tidlig utgave på slutten av 2021. Dette betydde ikke noe særlig for utvikleren Luca Galante, som kun ønsket å tjene inn de rundt ti tusen kronene han hadde brukt på grafisk materiale og musikk, og administrere et lite samfunn av spillere. De første ukene var det kun en håndfull folk som spilte det på Steam, hvor det 5. januar nådde 19 spillere som spilte det på samme tid. Dagen etter var dette antallet steget til over tusen spillere. Grunnen til dette var at YouTuberen SplatterCatGaming hadde delt en video av spillet til sine over 700 000 seere, i tillegg ble det snappet opp av flere andre store strømmere.
Du har arvet bestefars gamle bondegård. Utstyrt med enkle verktøy og noen mynter, så forbereder du grunnen for ditt nye liv. Kan du lære hvordan du lever av hva jorda kan gi deg, og omgjøre overgrodde kratt til et livlig hjem? Lett blir det ikke.
Utvikleren Eric Barone aka ConcernedApe hadde brukt årevis med å dokumentere framdriften til spillet både på sin egen side, og på Reddit. Spillet hadde blitt valgt ut til Steams Greenlight-serie, der spillere stemmer på titler de liker og som fortjener ekstra oppmerksomhet. I tillegg begynte utgiveren Chucklefish å legge ut timelange videoer i forkant av utgivelsesdatoen. Etter to måneder hadde enmannsprosjektet solgt 1 million kopier. Spillet er siden blitt lansert på flere plattformer, og har per i dag solgt over 20 millioner kopier. Ikke verst for et spill utviklet av én utvikler, med et minimalt markedsføringsbudsjett.
Valheim baserer seg på prosessuell generering, som er en teknikk som brukes til å automatisere innhold. Spillet er satt til norrøn mytologi der man skal utforske og overleve en brutal verden fylt av blodtørstige monstre. Man samler inn råmateriale, og lager alt av utstyr selv - våpen, rustninger, hus, og båter. Man kan spille alene, eller sammen med opptil ti venner, om å erobre de mange øyene på kartet og felle “bosser”.
Spill-strømmere elsket Valheim fordi det passet perfekt til repertoaret deres, og det var så lett å skape underholdende innhold. To uker etter at det var sluppet, hadde spillet solgt 2 millioner eksemplarer, og hadde 370 000 samtidige spillere per dag, noe som var langt høyere enn de mest kjente titlene, og selv andre virale spill. Det var et av de kjappest selgende hitene på Steam noensinne.
Spillet går ut på å kontrollere en fugl som flyr mellom rader av grønne rør. Det er et veldig enkelt spill, samtidig som det er ekstremt vanskelig da man må beregne trykkingen for å ikke komme nær rørene. Da spillet ble sluppet i mai 2013 fikk det en heller lunken mottakelse, spillkritikere mente vanskelighetsgraden var for høy, og det var mye plagiering i forhold til grafikk og spillmekanikker.
Det var først i begynnelsen av 2014 at spillet fikk massiv oppmerksomhet, mye fordi det var så enkelt og vanskelig på en gang, men også fordi det fikk så elendig omdømme. Spillet klatret til toppen av Apples gratis App store-liste, og i løpet av kun tre uker ble det lastet ned over 50 millioner ganger, og ga utvikleren Dong Nguyen 50 000 dollar i daglige annonseinntekter. Men Nguyen var misfornøyd med hvordan spillet hadde snudd opp-ned på livet hans, så han bestemte å trekke det fra markedet, og premierte seg selv med en god natts søvn.
I likhet med Valheim baserer også Minecraft seg på prosessuell generering. Spillerne skal utforske en enorm 3D-verden av blokker, hvor de skal samle ressurser, og lage alt fra verktøy, våpen, rustning, strukturer, til og med automatiserte maskiner. Man skal kjempe mot monstre, samarbeide med andre spillere, dyrke planter, passe på gårdsdyr. Det finnes ikke noe egentlig historie, utover den du skaper selv.
En av grunnene til at Minecraft ble så populært kan være fordi det ikke inneholdt noen bruksanvisning på hvordan man skulle spille. Mange av de tidligste spillerne begynte å lage tutorial-videoer på YouTube, noe som ga spillet en dytt, siden det fort ble så mange av dem. Dette er helt klart et av spillene det er enklest å lage videoer av, uansett om man bygger strukturer, utforsker, eller prøver å komme til sluttspillet hvor man skal drepe en drage på kortest mulig tid. Per i dag er det det mestselgende videospillet noensinne med over 238 millioner solgt, med nesten 140 millioner månedlige spillere (2021).