Book Appointment

© Union Dental. All rights reserved. Powered by YOOtheme.

Hva gjør vi på FunkSoft?

FunkSoft er en faggruppe for kandidater i FunkWeb som interesserer seg for IT og gaming. Vi har skapt et fellesskap rundt spill i alle former - pc, konsoll, brettspill - you name it! Hver torsdag møtes vi, enten for å utvikle et spill eller for å spille sammen. FunkSoft er også stedet for å snakke om spill og utveksle erfaringer. Spillutvikling har blitt en stor del av FunkSoft og per desember 2025 har vi utviklet seks ulike digitale spill, tre brettspill og ett bookingsystem.  

Gaming

Spillutvikling

Blogg

Deltakerprosjekter

Spillutvikling

Spillutvikling kan være en komplisert og omfattende prosess, eller et soloprosjekt kjørt på hjemmebane. Deltakerne i FunkSoft har ulike bakgrunner og erfaringer, felles er interessen for spill og IT. Uansett bakgrunn, ser vi at de største utfordringene ofte ikke ligger i koden, men i samarbeid og effektiv dialog i prosjektene. Hos noen kan den tekniske kunnskapen være høy, men lav innen samarbeid og kompetansedeling. Derfor er det utrolig kult når prosjektdeltakere tar denne utfordringen og bidrar etter beste evne inn i samarbeidsprosjektet. Resultatene har blitt til Luntun, Raskeladden & Dovreslubben, Barista Game, Mimirkoden og novellespillet "Velkommen til FunkWeb".

Prosjektene har så godt det lar seg gjøre, brukt anerkjente standarder fra bransjen. Vi prøver å være smidige, men vi må vel innrømme at vi er vel nærmere fossefall... Vi har delt inn i ulike faser som konseptutvikling, utvikling og de som alltid får for dårlig tid: test. Fra starten er det lagt rammer som at det skal være åpen kildekode, norsk, bruke Asana som prosjektstyringsverktøy, GitHub og Google-plattformen til lagring og kommunikasjon. Tidsrammen har vært kort, og målet har vært et testbart produkt - ikke noe perfekt. Det er viktig å komme raskt i mål siden mange av deltakerne i FunkSoft er på vei ut i jobb.

Hensikten med spillutviklingsprosjektene er å lære mer om teamarbeid, metode og å se realismen i drømmer... 'Kill your darlings' er et kjent ordtak hos oss. Gleden av å levere et spillbart produkt etter svette og slit, gir en fantastisk mestringsfølelse. I tillegg gjør det seg bra på CVen, mer på GitHubben og vi alle har lært noe nytt. 

Luntun - FunkSofts 8. spill

Hva er mer hyggelig enn en bondegård du kan rusle rundt på, snakke med dyra og hente egg i hønsehuset? FunkSoft har skapt et slikt spill, det åttende i rekken av spill lagd av den spillglade gjengen. 

Luntun er et litt retroinspirert superhyggelig 2D-spill utviklet for PC-skjerm. Også denne gangen ble Godot valgt som spillmotor. Noen hadde erfaring med Godot, men for de fleste, var det et ukjent språk. Fordelen er at kunnskapsnivået økte nesten time for time i sluttfasen for prosjektet. 

4. desember var det klar for å lansere en MVP, en testbar versjon av produktet. Som (nesten) alltid, måtte vi nedskalere bare uker før lansering for å ha noe ferdig i tide. 

Senk skuldrene og kos deg med grisen Siri, sauen Ulla, kaninen Knut, høna Hans, katten Mynte, hunden Ulf og reven Mikkel. 

Velkommen til FunkWeb

Det kan være litt skremmende og uoversiktlig å møte opp første dag på tiltak. FunkSofts egne utviklere har bygd et spill der brukeren kan logge seg på og få en virtuell omvisning av våre kontorlokaler. På denne måten kan nye deltakere orientere seg i lokalet på en trygg og behagelig måte. 

Spilleren møter først Johnny i døra. Han viser deg inn i resepsjonsområdet. Her kan du få informasjon om hvordan ting fungerer på Funkweb. Du kan også manøvrere deg rundt i lokalet - mot møterom, toaletter, pc-rom, kantina og veileder-kontoret. I de forskjellige rommene møter du andre veiledere - Simen, Laila, Anders og Amelie - som forteller deg om rommet du ser på. 

FunkWeb jobber for et inkluderende arbeidsliv. Vi tror “Velkommen til FunkWeb” kan bidra til nettopp det.

Bloggen

Vår hverdag består også i å drifte bloggen på denne siden. Ønsket er å formidle det vi driver med og interesserer oss for. Slik får vi trening på ferdigheter som er helt sentrale i en profesjonell setting. Vi får bl.a. erfaring med å ta et prosjekt fra idé, gjennom planlegging, til ferdigstillelse. Selvsagt håper vi også at vi klarer å kommunisere til potensielle arbeidsgiver hvor verdifull en gamer kan være som ansatt - men også til alle gamere der ute hvilken verdi akkurat deres erfaring og ferdigheter kan ha. 

Under anmeldelser kan dere lese om spill vi spiller og hva vi syntes om grafikken, landskapet, spillmekanikken og historien. Spillene vi anmelder kan være splitter nye, eller flere tiår gamle. Om spillet er utgitt av en spillgigant som Nintendo, en indie-utvikler, eller gruppe studenter - det spiller ingen rolle for oss. Vi er nysgjerrige på spill!

| Ingeborg | Aktuelt

Funksoft - innblikk i KI og spillutvikling

Funksoft har sett nærmere på kunstig intelligens (KI), for å kartlegge hvilke muligheter det finn...
| Ingeborg | Aktuelt

Spennende brettspill presentert av gjengen FunkSoft

Det finnes et spill for alle, påstår FunkSoft på sine sider. Nå kan du spille deg fra å være føle...
| Ingeborg | Aktuelt

Minikurs i smidig prosjektledelse - november 2024

I november holdt en av AFT-kandidatene en liten workshop i smidig prosjektledelse. Med nylig kurs...

© FunkSoft. All rights reserved.