Spillutvikling kan være en komplisert og omfattende prosess, eller et soloprosjekt kjørt på hjemmebane. Deltakerne i FunkSoft har ulike bakgrunner og erfaringer, felles er interessen for spill og IT. Uansett bakgrunn, ser vi at de største utfordringene ofte ikke ligger i koden, men i samarbeid og effektiv dialog i prosjektene. Hos noen kan den tekniske kunnskapen være høy, men lav innen samarbeid og kompetansedeling. Derfor er det utrolig kult når prosjektdeltakere tar denne utfordringen og bidrar etter beste evne inn i samarbeidsprosjektet. Resultatene har blitt til Luntun, Raskeladden & Dovreslubben, Barista Game, Mimirkoden og novellespillet "Velkommen til FunkWeb".
Prosjektene har så godt det lar seg gjøre, brukt anerkjente standarder fra bransjen. Vi prøver å være smidige, men vi må vel innrømme at vi er vel nærmere fossefall... Vi har delt inn i ulike faser som konseptutvikling, utvikling og de som alltid får for dårlig tid: test. Fra starten er det lagt rammer som at det skal være åpen kildekode, norsk, bruke Asana som prosjektstyringsverktøy, GitHub og Google-plattformen til lagring og kommunikasjon. Tidsrammen har vært kort, og målet har vært et testbart produkt - ikke noe perfekt. Det er viktig å komme raskt i mål siden mange av deltakerne i FunkSoft er på vei ut i jobb.
Hensikten med spillutviklingsprosjektene er å lære mer om teamarbeid, metode og å se realismen i drømmer... 'Kill your darlings' er et kjent ordtak hos oss. Gleden av å levere et spillbart produkt etter svette og slit, gir en fantastisk mestringsfølelse. I tillegg gjør det seg bra på CVen, mer på GitHubben og vi alle har lært noe nytt.
Hva er mer hyggelig enn en bondegård du kan rusle rundt på, snakke med dyra og hente egg i hønsehuset? FunkSoft har skapt et slikt spill, det åttende i rekken av spill lagd av den spillglade gjengen.
Luntun er et litt retroinspirert superhyggelig 2D-spill utviklet for PC-skjerm. Også denne gangen ble Godot valgt som spillmotor. Noen hadde erfaring med Godot, men for de fleste, var det et ukjent språk. Fordelen er at kunnskapsnivået økte nesten time for time i sluttfasen for prosjektet.
4. desember var det klar for å lansere en MVP, en testbar versjon av produktet. Som (nesten) alltid, måtte vi nedskalere bare uker før lansering for å ha noe ferdig i tide.
Senk skuldrene og kos deg med grisen Siri, sauen Ulla, kaninen Knut, høna Hans, katten Mynte, hunden Ulf og reven Mikkel.