Spillutvikling kan være en komplisert og omfattende prosess, eller et soloprosjekt kjørt på hjemmebane. Deltakerne i FunkSoft har ulike bakgrunner og erfaringer, felles er interessen for spill og IT. Uansett bakgrunn, ser vi at de største utfordringene ofte ikke ligger i koden, men i samarbeid og effektiv dialog i prosjektene. Hos noen kan den tekniske kunnskapen være høy, men lav innen samarbeid og kompetansedeling. Derfor er det utrolog kult når deltakere har tatt denne utfordringen på strak arm og invitert til samarbeidsprosjekter. Resultatene har blitt til Barista Game, Mimirkoden, Velkommen til FunkWeb og Raskeladden&Dovreslubben.
Prosjektene har så godt det lar seg gjøre, brukt anerkjente standarder fra bransjen. Vi prøver å være smidige, men vi må vel innrømme at vi er vel nærmere fossefall... Vi har delt inn i ulike faser som konseptutvikling og teknisk utvikling. Fra starten er det lagt rammer som at det skal være åpen kildekode, norsk, bruke Asana som prosjektstyringsverktøy, GitHub og Google-plattformen til lagring og kommunikasjon. Tidsrammen har vært kort, og målet har vært et testbart produkt - ikke noe perfekt. Det er viktig å komme raskt i mål siden mange av deltakerne i FunkSoft er på vei ut i jobb.
Hensikten med spillutviklingsprosjektene er å lære mer om teamarbeid, metode og å se realismen i drømmer... 'Kill your darlings' er et kjent ordtak hos oss. Gleden av å komme i levere et produkt etter å ha svettet og slitt, gir en fantastisk mestringsfølelse. I tillegg gjør det seg bra på CVen og vi har fått utviklet nye ferdigheter.